gjour nalist.au.com

Beyond Party propaganda:

A case study of China’ rising commercialised press

By Chengju Huang, Chris Lawe Davies, and Alan Knight

The rise of China’s Commercialised press and the case of WCCN
As a result of post-Mao China’s market-oriented socio-economic reforms in general and media
commercialisation in particular in the past two decades, media structure in China has become
increasingly diverse. This has been typically reflected in the sharp rise of the newly commercialised
news media sector, which represented one of the most significant changes in post-Mao Chinese
journalism (Huang, 2002; Zhao, 1998). Generally, current Chinese news media can be divided into
two major categories: traditional Party news media (consist of Party newspapers, main radio and
television stations, and the Party’s key political periodicals that are directly controlled by, and to be
responsible to, the Chinese Communist Party’s propaganda departments at various levels), and
commercialised news media (normally belong to, and are supervised by, major Party news media,
government departments or their sub-units, or semi-official civilian organisations such as women
associations, trade unions, scientific research institutions, or enterprises). Instead of imposing a
homogeneous and monolithic regulation policy on the country’s substantial media industry, post-
Mao Chinese authorities, while generally focusing their controls on Party news media, have
significantly relaxed their controls over newly commercialised news media (Chan 1993; Chu 1994).
For newly commercialised news outlets, they have been generally no longer required to “carry
ideological propaganda”, and “Censorship standards were to be spelt out in non-ideological and
more specific guidelines to [be] implemented by administrative departments, rather than the CCP
(Chinese Communist Party)” (Chan 1993: 25.4). Consequently, they enjoy considerably higher
autonomy in topic selection and contents than their counterparts in the Party news media sector.
The purpose of this paper is to examine major characteristics of the content of newly

commercialised newspapers through a case study of the West China City News (huaxi dushibao,



WCCN hereafter) as compared with Party newspapers such as the People s Daily (renmin ribao,
mouthpiece of the Central Committee of the ruling Communist Party). Generally, the essential
difference between these two categories of press in content is that while the latter largely focus on
serving the Party state’s propaganda goals, the former, as shown in the analysis of the WCCN in this
paper, have largely shied themselves away from official propaganda and instead catered for soft
news and entertainment. Indeed, even Party news media such as the People 5 Daily have tried hard
to expand their contents beyond propaganda. However, their nature as “mouthpieces” of the Party
state means they logically remain propaganda-oriented news media, although official propaganda
in post-Mao China itself has been largely transformed into serving the country’s socio-economic
development from orchestrating Mao’s class struggle and utopian socialism.

For some reasons, the WCCN, which was established in 1995 in Chengdu, Sichuan Province,
remains an ideal case to illustrate commercialised Chinese presses’ characteristics in their content.
First, as the pioneer and the representative of China’s new emerged “city newspapers”, the WCCN
is a typical “socialist tabloid”!. While it is supervised by its parent Party newspaper Sichuan Daily,
it is highly reader-oriented and enjoys considerably high editorial independence. Second, the
newspaper is among most financially successful new commercialised presses in China. By the end
of 1998, for example, within fewer than four years since its publication, the young WCCN had
achieved an average daily circulation of 500,000—mainly through street sales and private
subscriptions—and an advertising income of 130 million RMB?. Even in the first year of its
publication, the newspaper earned profits of more than 600,000 RMB (Ai, 1996). The success of
the newspaper in the market has earned it fame from both relevant authorities and the Chinese
journalism community (Ai and Lai, 1998). Finally, as relevant previous studies focused largely on
new commercialised outlets in the country’s more developed eastern coastal region (e.g., Yu, 1994;
Zhao, 1998), WCCN as a successful inland commercialised press with national reputation remains
an ideal example to more comprehensively illustrate how far media commercialisation in China
has gone.

In terms of methodology, a qualitative analysis was conducted in this study for the sake of

achieving a more contextual-oriented description. One week (seven issues) of the WCCN during 13



and 19 November 1998 (during which the principal researcher of this study undertook fieldwork in
Chengdu) was included in the analysis. This yielded 124 pages and about 2,000 stories, editorials,
articles, pictures, and advertisements. Considering the WCCN has remained a reader-oriented
commercialised press and characteristics of its contents has changed little since its establishment in

1995, these numbers are quite sufficient for the inference purpose.

WCCN’s embrace of popular journalism

In the coverage of the WCCN, while straightforward propaganda is extremely rare, soft news,
consumer-oriented business news, entertainment, and other reader-oriented information make the
newspaper quite informative and attractive. Like most other new commercialised Chinese outlets
in the 1990s, instead of providing an elite readership with news stories and articles mainly concerning
the Party and government activities and policies, the WCCN largely serves urban grassroots readers
with timely local news and massive amounts of applied information relating to their daily life. In
other words, in newly commercialised media such as the WCCN, propaganda has conceptually and
practically given way to “newsworthiness” as their guiding principle for news selection. This is
significant in the Chinese context because of its historical departure from propaganda-oriented

communist media philosophy in general and Chinese communist media tradition in particular.

Soft news as WCCN’s trump card for “success”

Soft news and other reader/market-oriented news/information in the WCCN are overwhelming.
This is not surprising at all for a “socialist” popular press. Instead of focusing on news in the Party/
state apparatus, the newspaper pays close attention to news in society—streets, families, schools,
hospitals, police stations, night clubs, the market, and so on. In its news coverage, narrow/hard
political and economic news is rather limited; “Party/state” are no longer legendary terms and are
actually rarely mentioned; and even its extremely limited hard news and propaganda-oriented stories
are often re-packaged for market sale. Xi Wenju, editor-in-chief of the newspaper, declared that the
target readership of his newspaper was “middle and lower-level urban residents” but not the elites.

“If your articles and columns are welcomed by the elites while attracting no grassroots...your



newspaper will stay in the printing shop forever,” he wrote. “In one word,” he said, the purpose of
his newspaper was to serve its “God”, the local urban grassroots, “heart and soul” (Xi, 1995: 32).
By exploiting soft news, particularly sensational soft news, the newspaper achieved an immediate
success after its launch in 1995. Since then, soft news has been its trump card for generating
circulation and advertising revenue.

Soft news in the newspaper covers a wide range of topics such as sex, violence, sinister gangs,
crimes, political and business corruption at the low level, legal stories, accidents, disasters, human
interest stories, and so on. For example, during the week from 13 to 19 November 1998, stories
relating to these issues in the newspaper were about 262 in total. That meant about 37.4 items each
day on average and about 4.6 items in the front page per day.

Investigative crime stories is one of the most popular means through which the newspaper
attracted readership. According to one source, the newspaper once spent 400,000 RMB to “organise”
a series of investigative reports on missing children®. Another series of investigative stories “directed”
by the newspaper looked at how police successfully saved young prostitutes from the hands of
criminals. That series alone, it was reported, generated 10,000 copies of additional circulation for
the paper during the eight days of the series (Ai, 1996). It was reported that from 1995 to 1996,
slightly more than one year, the newspaper published 15 influential investigative report series besides
numerous small ones. Some of them were reprinted or transmitted by dozens of news media across
the country. Even influential national news media such as the CCTV, the Xinhua News Agency, the
Shanghai-based Wenhai Daily, and the Beijing-based Guangming Daily sometimes took part in the
newspaper’s investigative reports. The paper thus became quickly well-known nationally (Ai, 1996).

As Al, a leading local journalist and senior adviser of the newspaper wrote:

Investigative reports have virtually never been absent from the newspaper’s daily coverage since its publication
on New Year’s Day 1995. Sometimes the paper even published several investigative reports within one
edition. These stories, just like scene after scene of a soap, have attracted urban readers’ interest to the
utmost. (Ai, 1996: 17)

Sensationalist tendencies in the newspaper’s coverage of soft news is obvious. On 16 November

1998, for example, the newspaper published a “robber-police” story plus three photos on the front



page. With the title “Kill Robber and Save Hostage”, the story detailed the total process of a family’s
life-and-death struggle with two robbers and how policemen finally saved the family’s young
daughter (who was held hostage) by shooting one robber to death and catching the other one.
Similarly, in another story in the same issue, the newspaper, while formally taking a clearly critical
stand against a semi-erotic show in a public place from an illegal performing group, described
detail of the show. The headline of the story “A ‘Three-Points’ (Bikini) Show in Siyuan” was
apparently designed to attract readers’ attention as well (16/11/1998: 3). In the same issue, one can
still read: people smuggled in China in 1997 were over 6,000 (p. 3); wife was murdered by husband
(p. 3); political and business corruptions (p. 7); car accident killed three and injured 26 (p. 7); drunk
driver hit down seven persons (p. 7); and so on. Similarly, on the following day, the newspaper used
nearly half a page to publish a lengthy story titled “A Seventeen Year Old Girl Wanted to Be a
Bride” (17/11/1998: 13). The abstract of the story stated: “She was introduced to a Japanese. The
man gave her 910,000 Japanese Yen as trousseau fee. However, while being refused to pay huge
‘introduction fee’, the go-between reported to the court that the quasi-bride was actually below
legal marriage age. The Japanese then went to law against his ‘bride’”. Other “hot” stories in the
issue included: officials in a local village government ate free in a private restaurant for five years
(p. 1); ayoung and beautiful female manager was murdered in a hotel at Shanghai (p. 16); a drunk
man knifed down a conductor (p. 12); exploded light bulb in a bar hurt four young ladies (p. 12);
two female car robbers were arrested (p. 12); poisoned food made four persons die (p. 12); members
of a juvenile delinquent group were arrested (p. 12); and more. Stories as such in these two issues
were far from individual cases. Instead, one would have little difficulty in finding similar stories in
the newspaper’s daily coverage. Once the newspaper went so far that a local reader even wrote to
the paper: “Could you please reduce those stories with such a strong smell of blood and gunpowder
about them?”” On another occasion, a reader of the paper questioned the ethics and legitimisation of
a particularly unpleasant headline: “Lost Deposit while Getting No Pay—She Wants to Skin Him
Alive.™

As earlier mentioned, serious news and propagandistic materials in the WCCN are extremely

limited. When the newspaper had to publish some propaganda-oriented stories to ease pressures



from local authorities for promoting official policies, it normally softened those stories to prevent
them from being too boring. Reporting model workers, for example, has been a typical propagandistic
means in the Chinese communist press as CCP propagandists believe that “a fine example has
boundless power”. Traditionally, model workers were almost always described as perfect communist
believers and ascetic moral examples. In the WCCN, however, stories about model workers are
often re-packaged as popular stories rather than orthodox propaganda. During 16 and 19 November
1998, for instance, the newspaper published four serial reports about a local union cadre named
Zen. Instead of applying an orthodox writing style, the report chose some small “legendary” stories
about Zen to organise the whole series. The first story, for example, described how Zen as an
independent candidate defeated three officially-nominated candidates and was elected as a member
of the local People’s Congress (local parliament). The second one was more like a detective story.
It detailed how a businessman was arrested when he did illegal business with Zen who played the
role of a police undercover agent. Others included how Zen struggled against corruption in local
government departments, how he helped poor pupils to go to school, and so on. However, that to
what extend this kind of repackaged official propaganda can attract and affect readers still remains
largely unknown. Even, one may doubt whether or not it can attract readers at all. In short, what we
need to know is who were exposed to the repackaged official ideology, and among them who (if
there is any), to what extent and how, were affected. Such kind of repackaged propaganda is more
like a choice of no choice of new commercialised media at this stage as they are keen on a full-
fledged commercialisation on the one hand and incapable to completely refuse official propaganda
on the other hand. New commercialised outlets would have been more attractive had they been able
to spend more energy to explore professional journalistic excellence rather than been forced to
painfully repackage official propaganda.

Since the late 1970s, economic construction (other than politics) has become the Party’s and the
government’s new “central task”. Consequently, economic news has increased significantly in
Chinese news media’s daily coverage. However, in propaganda-oriented Party and government
organs, economic news is largely government/production-oriented, focusing on reporting industrial

production and economic achievements under the leadership of Party committees and governments



at various levels. In contrast, in new commercialised media such as the WCCN, economic news has
largely been “softened” into consumer/market-oriented business news and stories regarding major
economic events/issues and economic conflicts and corruption. This has made economic news in
commercialised media become far more attractive than those propaganda-oriented economic stories
in Party and government organs. In the case of the WCCN, readers can read a wide range of economic/
business news, from macro economic situation analyses to applied market information for
housewives. It is noteworthy that consumerism has remained as the essence of the newspaper’s
economic reports. In November 1998, for example, the newspaper initiated and organised a
“Multimedia Real Estate Inspection Tour” campaign, aimed at “serving the consumers” and heating
the local real estate market through multimedia mass communications. As the first of its kind
nationally, the creative idea of the campaign was that from 14 November 1998, every weekend the
WCCN and major local real estate agencies would provide free transportation for potential real
estate buyers for inspection tours. The campaign achieved great success as it was warmly welcomed
by local real estate enterprises and consumers and highly praised by the local government. According
to the newspaper, there were more than 500 persons on the inspection tour during the first weekend
and they committed more than six million RMB (16/11/1998: 1). Together with another four local
news media, the WCCN provided a comprehensive report on the campaign. Eye-catching headlines
such as “Deal, Deal” (16/11/1998: 1) and “Cash Away (new house/apartment) at Once™ (15/11/
1998: 1) appeared in the newspaper’s front pages. Such bold commercialised campaigns were
largely beyond the imagination of traditional Party newspapers such as the People s Daily and the
WCCN’s parent newspaper, the Sichuan Daily.

Moreover, coverage of international news in the newspaper, while being strictly framed by the
Chinese government’s foreign policies and thus giving little scope for comprehensive and
independent reports and analyses, has largely focused on dramatic events, conflicts, and war.
Consequently, the image of the world in the newspaper is often largely popularised as dramatic
series for middle and low-level urban news consumers. On 31 October 1998, for example, Iraq
declined its co-operation with the nuclear weapon inspection group from the United Nations in

Bagdad. Later the United States warned it would take military action against Iraq. From 13 to 19



November 1998, the WCCN published more than 40 reports and pictures on the crisis (about six
items each day on average), which made up about 80 percent of the newspaper’s total international
news items during the week. There were three issues (November 13, 14, and 16) whose international
news pages covered nothing but the crisis. From the newspaper’s relevant headlines, layout, and
content regarding the crisis, one would have little difficulty in recognising its exaggerated and
sensational editorial strategy. Apparently, here the conflict was largely used by the newspaper as a

rare chance or means to attract readers’ attention and promote circulation.

Sports news and entertainment in WCCN

In addition to its huge soft news and softened hard news, the WCCN’s style of popular journalism
is also reflected in its coverage of sports and entertainment.

Along with the boom of the Chinese economy in the past 20 years or so, sports news and
entertainment have mushroomed in commercialised presses. While it is true that even Party
newspapers now pay more attention to sports news and entertainment than they did before, they
have never comprehensively and systematically explored and exploited the huge market potential
of sports news and entertainment as new commercialised media do.

In the case of the WCCN, its daily coverage of sports news and entertainment shares about one
fifth of its total coverage. Regarding its sports news, unlike sports news in most Party and government
press organs that are normally wire reports from the Xinhua News Agency, sports news in the
WCCN, just as in most other new commercialised newspapers, is largely from its own sports
correspondents. While sports contests become increasingly nationalised and internationalised and
sports reporting becomes increasingly competitive, to send their own sports journalists to remote
contest areas has become a very popular phenomenon in the commercialised press sector. Because
of this, coverage of sports news in commercialised presses such as the WCCN is far more
comprehensive and attractive than that in most Party and government press organs. Moreover,
while for most Party and government press organs sports news is largely more like dessert after the
main course (hard news and propagandistic materials), for commercialised presses such as the

WCCN, sports news is an integral part of their daily reporting plan, being treated as equally important



as other categories of news. Coverage of sports news in the WCCN averages about two pages in its
weekday editions and one page in its weekend editions, about twice more than that in most Party
and government press organs.

Treatment of entertainment by the commercialised presses and Party and government press
organs tells a similar story. For most Party and government organs, entertainment is largely something
for consuming on weekends. In contrast, for commercialised newspapers, entertainment is just an
integral part of their daily coverage. For them, there is no boundary between weekdays and weekend.
Every day has fun and one can enjoy and be entertained any day; entertainment is a part of life other
than an ornament of life. In the case of the WCCN, its daily coverage of entertainment covers a
wide range of topics/issues such as novel series, essays, television and film, arts and music, lifestyle,
multimedia and modern life, travel, jokes, crosswords, and so on. From new Chinese bourgeoisie’s
sentimental twittering to post-Mao China’s X-generation’s befuddlement, from discussion of the
country’s increasingly popular underground sex industry to introduction of Taiwan’s “Miss nude”
(15/11/1998: 11), the newspaper’s huge coverage of “entertainment” provides its readers a rather

rich and colourful leisure world.

Towards a popularised writing style and layout

As an integral part of its effort to explore popular journalism, the WCCN has a highly popularised
writing style and layout.

Regarding its writing style, aimed at attracting “middle and low-level” readership, the newspaper
has adopted a number of relevant strategies. First, news stories and articles in the newspaper are
short and informative. The normal length of its news stories (and most articles) remained about
300-800 words (Chinese characters). Focusing on key elements of news events, stories in the
newspaper are short, simple, straightforward, and informative. Second, editors of the newspaper,
while showing sound skills in designing news headlines, have frequently used oral and/or local
dialect (Sichuanese) to headline their stories. This, as shown in examples below, made the

newspaper’s headlines vivid (and sometimes somewhat sensational) and eye-catching:



<

Strange (guishi): Village Party Chief Is not a Formal Party Member (17/11/1998: 3)

Deal (dingliao): Gen Bao (a leading Chinese soccer coach) Will Remain in Wandan (Club) (17/11/
1998: 5)

Fan Zhiyi (a star soccer player) Got Big Troubles (mafan da liao) 13/11/1998: 5)

An Absolute Loss (of Chinese man volleyball team) (genben da bu ying) (19/11/1998: 8)

CCTV’s “Great Operation” (da shoushu) (essential reforms in 1998) (13/11/1998: 9)

Listen, the Footstep of Digital TV (14/11/1998: 1)

Mates, Come to Have a Drink (front-page top story on a local wine festival) (16/11/1998: 1)

<

e e e e

New Building “Floating on River”: 400 Household Sinking Together (bad quality of a new building)
(19/11/1998: 1)

Chinese Girl and US Man Got “Electric Shock” on “Net” (fallen into love through “Internet-talking”)
(“wang” shang “chudian”) (18/11/1998: 16)

Y  Electronic Toy: Boom (honglong), Three Children: Ouch (aiyo) (children injured by bad-quality toy

<

car)
Y Boom! Bad Quality Building Fell Down (paxia) (13/11/1998: 2)
(Note: Italics were phonetic symbols of Chinese words in original headlines)
A vivid and attractive writing style as such is not only reflected in the newspaper’s news headlines,

but also in its news writing format in general. Here is an example from the newspaper on an aviation

show in Zhuhai, Guangdong province:

Business War: The Main Topic of the Aviation Show

(West China City News telegraph, 16 November, Zhuhai): Aiming at contending for (zhengduo) the world
aviation market’s last “fat meat” (feirou) (China), the world’s top 20 aviation powers such as Boeing and
Airbus gathered in Zhuhai to show their strength, as if they would fight for the market to the end (yi fu
Jjuezhan daodi de jiashi).

Meanwhile, Chinese aviation industries showed no white feather. They, for the first time, displayed their
bombing fighter FBC-1, fighter plane 8-1IM which was called “handsome air-man”, and their worldwide
famous “Long March” transport rocket series. ... (excerpts, italics were phonetic symbols of Chinese words
in the original, 17/11/1998: 3)

Moreover, like tabloids across the world, the WCCN adopts a colourful and exaggerated style
of layout. This has been reflected in its ability and willingness to use photos, exaggerated language

style, big size characters and different fonts in headlines, and computer-based layout formats.

Localisation and decentralisation
Another significant difference of the newspaper from traditional Party and government press organs
is its obvious tendency to localise and decentralise the content. While the term “localise™ here

indicates mainly changes in geographical focus of media content, the term “decentralise” indicates



mainly changes in media content on the “centre-edge” (“power-society”) relationship. The tendency
of localisation and decentralisation in WCCN is mainly reflected in two aspects. First, coverage of
local events and issues in the newspaper is not only quantitatively overwhelming, but also
prominently occupies the newspaper’s main news pages. Second and more importantly, the
newspaper has not only conceptually but also practically largely broken with the durable
propagandistic tradition in Chinese Party journalism. According to that tradition, all the news media,
particularly Party and government organs, were required to support the authoritativeness and policies
of the “centres” (the central authorities in Beijing and regional/local authorities across the country)
through straightforward propaganda. While a Leninist political party such as the CCP was (and is)
very much centralised and vertically structured, this meant all Chinese news media—in the last
analysis—must closely follow the propaganda line from the central leadership in Beijing. And to
date, such a propagandistic tradition has changed little in Party and government organs, though
propaganda is no longer their sole function, and significant changes in propaganda content and
skills have occurred as well. In contrast, however, in newly commercialised news media,
straightforward propaganda for the central and local authorities is no longer their main task and in
many cases has become extremely rare. In other words, neither the “central” (in Beijing) nor the
“centres” (regional/local powers) are any longer dominating, nor are they main actors in new
commercialised press. Instead, newly commercialised presses have paid far more attention to the
“society”.

In the case of the WCCN, such a tendency for localisation and decentralisation, while appearing
in its whole coverage in general, is typically reflected in its front-page stories. Unlike Party and
government press organs whose front pages are largely dominated by propaganda-oriented stories
regarding Party/state apparatus at various levels, front-page stories in WCCN are newsworthy and
highlight events/issues regarding the local society. During the sample week from 13 to 19 November
1998, for example, there were 64 front-page stories in the newspaper. Among them, there were only
four national and international news stories. While three of the four appeared in the form of headlines
(as abstracts of detailed stories in other pages), the remaining one was a story about a court judgment

against a criminal gang. Ironically, according to the report, the somewhat sensational crime story



was provided specifically for “evening newspapers™ by the Xinhua News Agency. This, significantly,
implied that even the Xinhua, China’s biggest and most powerful official news agency, now realised
and attempted to satisfy commercialised newspapers’ different topic selection and editorial tastes
from that of traditional Party and government newspapers. Moreover, it is noteworthy that from
those 64 stories, one could read virtually no straightforward propaganda for either the central
authorities in Beijing or the local authorities in Chengdu. The only propaganda-like piece was a
front-page top story covering a response from the mayor of Chengdu to a local news vendor who
wrote to the mayor earlier about his concerns on pollution in a major local river crossing the city
(17/11/1998: 1). Though adopting an “objective” writing style, the story apparently provided a
stage for the mayor (and the local government) to show off—sell his imagine as a good guy who
was concerned about opinions from the grassroots. Moreover, the newspaper’s placement of the
item (with little newsworthiness) as a front-page top story could hardly prevent people from
perceiving it as a flatterer or “propaganda” for the local authorities. Nevertheless, the item was
different from traditional straightforward propaganda stories in terms of content and method. Like
many other newly commercialised presses, the WCCN apparently tried to play a constructive rather
than critical role between the government and the citizens.

It was also noteworthy that during the sampled week (13-19 November 1998), stories in the
newspaper regarding Party/state apparatus and political elites at either the “central” or “centres”
level were extremely limited. Regarding the “central” level, for example, the most powerful figure
in Chinese politics, the Chinese president and the Party Chief Jiang Zemin, was simply mentioned

three times in three short stories which were all published in (relatively less important) page four.

Advertisement: The blood of WCCN

Like most other newly commercialised news media, WCCN is a financially self-sufficient press
and therefore its fate essentially relies on its performance in the news market. Since its establishment
in 1995, the newspaper has maintained sound financial performance records. And the main indicator
is its strong ability to promote circulation and attract advertisements.

Compared to Party and government press organs, advertisements in WCCN have three



characteristics. First, quantitatively, advertisements in the newspaper share a far higher percentage
of its total coverage than do advertisements in most Party and government organs. For example,
while average daily advertisement space in WCCN shares about 50 percent of its total coverage in
its normally 20-page weekday editions and 12-page weekend editions, this number sharply reduces
to about 19 per cent in its parent newspaper, the Sichuan Daily. Moreover, while the WCCN, like
most other commercialised presses, never hesitates to place advertisements in its main news pages
including its front pages, advertisements in most Party and government organs’ main news pages is
much less and many of them (such as the Sichuan Daily and the People s Daily) virtually never put
advertisements in their front pages. Finally, regarding content of advertising, while advertisements
in most Party and government organs are largely about industry products, advertisements in WCCN
cover virtually every aspect of human life. This has been typically reflected in its coverage of
service-oriented information.

In WCCN (and new commercialised presses in general), service-oriented information is a special
form of advertisement. Differing from traditional advertisement, service-oriented information is a
brief introduction, description, explanation, or recommendation for a certain product or service, or
suggestions on consuming or life style from experts. In other words, they not only tell readers/
consumers “what we have for sale”, but also provide knowledge about a certain product or service.
While they are highly commercial, they provide readers with useful information regarding their
daily life. Every day, the WCCN provides huge applied information for its readers: from how to

choose a car to where one can find a sex therapist. Here is a typical example from the newspaper:
Male Underpants, Female Buyers

“Li Jia Li” (superpower) is a new brand of man’s underpants which holds a state invention patent.
Differing from traditional man’s underpants...“Li Jia Li” has a special separation layer to absorb
wet materials in man’s private part. And as such it effectively provides consumers a healthy and
comfortable “small environment”...While “Li Jia Li”” was specifically designed for man, its most
buyers were women. They were clever consumers indeed. This is not only because to buy their
partners underpants is a reflection of love, but also because to build a healthy and comfortable
“small environment” for their partners is actually to provide a protection for women themselves as
well. ... (18/11/1998: 20)



Commercial humour like this is largely out of the imagination in Party and government press organs

such as the People s Daily.

Beat flies and leave tigers: WCCN’s “art” of criticising

As a “socialist” tabloid, the WCCN knows clearly that under China’s current media system, it is not
wise at all to challenge the CCP’s monopoly of political power. On the other hand, as a financially
self-sufficient commercialised press, the newspaper fully recognises that not only is soft news,
sports news and entertainment, and a vivid writing style effective means to attract readers and
advertisers, but also that critical reports are profitable as well. Sandwiched by political pressure
and commercial lure as such, the newspaper has gradually explored a smart strategy of “beat flies
and leave tigers” (criticising daily workings of the Party/government and the wrongdoing of low-
level officials and preventing from challenging China’s authoritarian political system, Chinese
leadership in Beijing, and high-ranking officials). As the newspaper’s senior adviser Ai frankly
admitted, one of the main secrets of the newspaper’s “success” was to launch critical reports focusing
on “small” social problems with high common interest but not “big” problems relating to high
ranking officials and highly sensitive political and policy issues. In its early stage, Ai recalled, the
newspaper once tried to beat “tigers” but it later found “it was extremely hard”. And therefore, he
concluded, the “beat tigers™ strategy was confirmed to be actually unwise and unpractical (Ai,
1996).

Arousing no anger from authorities while attracting large readership (so far so good), the
newspaper now seems to be quite skilful in its “beat flies” strategy. In an authoritarian and transitional
society such as China where corruption is rife,’ the newspaper seemed to never have a problem in
finding and choosing enough “flies” to beat and earn applause from its readers. During the sample
week from 13 to 19 November 1998, for example, “victims™ of the newspaper’s “beat flies” strategy
included three county-level Party and government officials who were arrested because of corruption
((13/11/1998: 11); a corrupt county-level government department (14/11/1998: 3); a state-run factory
that illegally drained waste water into a river (15/11/1998: 3); a village chief who drove drunkenly

and killed four and injured five (15/11/1998: 6); a local official who interrupted legal work (16/11/



1998: 7); a corrupt village government (17/11/1998: 1); a corrupt village business chief (17/11/
1998: 2); a village Party chief who was revealed as not a formal Party member (17/11/1998: 3); a
bank officer who used violence against an innocent woman; five members of a soccer club who
were cited by police because of illegal gambling (18/11/1998: 8); and so on.

Moreover, the “beat flies and leave tigers” strategy in the newspaper (and in new commercialised
news media in general) is also reflected in its huge coverage of criticisms and complaints from its
readers against general social problems in the form of “letters from readers”. Those problems include:
pollution and other environmental problems, traffic jams, sexual harassment in work places,
discrimination (regarding age, gender, race, religion, and so on), degeneration of moral standards,
and so on.

However, while “beat flies and leave tigers™ itself is a Chinese folk proverb used to satirise
current Chinese politics, that how much and how long the newspaper’s “beat flies” strategy can
contribute to its circulation seems to be hard to predict, though in journalism history such a strategy

appears to generally remain effective among grassroots readership.

Commercialised media as an alternative beyond Party propaganda
Like Party and government organs, new commercialised news media such as WCCN provide very
few independent reports and critical analyses on the country’s politics and major policies. However,
as typically reflected in the case of WCCN, differing from Party and government organs, the newly
commercialised media sector at least enjoys greater autonomy in criticising concrete political and
social problems and wrongdoings such as political and business corruption in middle and low level
powers, in providing propaganda-free stories and articles to ordinary Chinese news consumers, and
in airing ordinary people’s concerns, proposals, complaints, and gossip. New commercialised outlets
such as the WCCN won over both the market and the Chinese authorities through a strategy of
being critical technically and constructive strategically by providing little social and historical context
for its coverage of social problems and leaving little room for anything idealistic.

Safe and commercialised criticisms in the commercial sector is perhaps cheap, nevertheless

they do function differently from Party and government organs by contributing to the trend of



decentralisation and depoliticalisation in post-Mao China. While Party and government organs are
largely slaves of the Party’s propaganda line, commercialised media such as the WCCN have
committed themselves to informing and entertaining, and consumers and advertisers have largely
replaced the Party state as their new “God”. While it is true that new commercialised outlets can
hardly be regarded as “alternative media” against the Party’s political-ideological control because
of their inability in “posing any fundamental challenge to the dominant (authoritarian) model of
political communication (in China)” (Zhao, 1998: 158), they provide readers an important alternative
to consume beyond narrow official propaganda. They may cause no challenge to China’s authoritarian
political and media systems instantly; their democratising potential allows of no ignorance. As they
move away from promoting straightforward official propaganda, they have significantly increased
their coverage of soft news, entertainment, consumerism, and criticisms of concrete social, economic,
and political problems. They serve and influence China’s grassroots masses. Although changes in
the commercial sector “do not generally indicate a revolution from outside the existing media
structure but rather than an organised reform from within” (Zhao, 1998: 158), their potential and
long-term impact on Chinese journalism’s future development may be not necessarily as limited as
they look like.

More broadly, it must be pointed out that the significance of the popular commercial sector
does not necessarily or solely rely on whether or not or how much they can contribute to China’s
media democratisation process. World journalism history suggests that commercial media as a
distinctive and independent branch of the world’s media family has enormous readership across the
world and they inform their readers in their own ways (soft news, entertainment, sensationalism,
social critique, and so on). It is neither necessary nor possible to require every news medium and
every audience to be “serious”. And one need not be “serious” all the time as well. Journalistically,
the primary merit of popular media actually relies on nothing but their distinctiveness as a certain
media category. The “meaning” of commercial media thus does not end up as an ugly opposition to
“glorious” serious media. In the Chinese context, the emergence and rapid development of newly
commercialised outlets itself is significant and a reflection of change in China’s media philosophy

and policy.



Another debate in relation to the commercial sector is its “propaganda function”. In her widely-
cited study of media commercialisation in China, Zhao (1998), for example, was worried by the
claim that “some ideologues have found that talk show hosts in the newly commercialised media
outlets are more effective ideological workers than those in the Party’s ideological departments”
(p. 8). She also mentioned that “the Party’s ideological workers™ had found that new commercialised
media “have contributed to a more effective ideological work style” (p. 159) and some chief media
managers and articles in Chinese trade journals had also claimed that media commercialisation
would not only not undermine, but instead further improve the news media’s propaganda functions
(pp. 162-163). She believed that the initial popularity of commercialised media “seems to substantiate
these arguments” (p. 163). Zhao particularly mentioned that newly commercialised news outlets
had been praised by not only the audiences but also government officials and the Party’s ideologues
including Ding Guangen, the CCP ideological chief. She then concluded that “The commercialised
media sector has expanded the ideological process to include sociological, personal, and
psychological domains” (p. 159). The problem of Zhao’s argument here lies in that, first, her
suggestion of “a broader concept of ideology” operated in Chinese news media’s “everyday
consciousness and discourses” (p. 5) not only oversimplified the Chinese case through “a nuanced
hegemony analysis” (Lee, 2000: 570), but also ignored news audiences’ selective and critical ability
in communication process (Klapper, 1960).° Second, it must be pointed out that without research
and critical analysis, those claims themselves are meaningless (for example, in what situations/
contexts, for what reasons/aims, and against what criteria those certain people drew their conclusions).
In short, without clear definitions of terms such as “ideology” and “propaganda”, as well as support
of substantial empirical evidence, particularly relevant data through reliable audience surveys, new
commercialised news media’s capacity in “repackaging the official ideology and selling it with a
profit” (Zhao, 1998: 147) is doubtful. In the meantime, very few would deny that the fact that the
official ideology has been forced to repackage itself under the pressure of the market itself is
significant.

Finally, the difference between (privately-owned and politically independent) Western

commercial media and (largely state-owned and Party-controlled) new commercialised outlets in



China is essential and obvious. But this does not necessarily suggest that “unlike Western
(commercial) media, which are first and foremost commercial enterprises, these (new commercialised
media) in China are first and foremost political organs™ that “will cater first to the propaganda
needs of the Party” and “profit is not their primary objective” (Zhao, 1998: 161). It might be more
accurate and therefore safer to say the Chinese ones are audience-oriented commercialised media
with certain propagandistic obligations and profit is critical for their survival as they are basically
financially self-sufficient media. In comparison with the Party organ sector, the newly commercialised
media sector stands precisely for its moving away from narrow Party propaganda and experiment
with popular journalism, its decentralisation and depoliticalisation tendency in content, and its
commitment to the needs of the market. As the case of the WCCN suggests, in spite of new
commercialised news media’s incapacity to contradict the Party’s propaganda line or completely
discard official propaganda, promoting official propaganda aims is neither their main function nor
everyday business. Compared with their limited and softened propaganda, their huge coverage of
reader-oriented materials (soft news, entertainment, applied information, and so on) is far more
significant. It is true that new commercialised news media are largely state owned and controlled.
Their certain propagandistic obligations may more or less affect their market performance. They
may receive preferential treatment in taxation. But all these do not necessarily mean they have to
follow a “politics first and profit second” strategy or they are Party organ-like political outlets.
Unlike Party organs that must closely follow official propaganda aims, new commercialised outlets
are active and creative performers in the market. Their emergence and development itself suggested
Chinese media policy-makers’ intention (under growing market pressure) to establish an alternative
(reader-oriented) press beyond traditional Party organs. In other words, though the emergence of
newly commercialised news media was not a democratic breakthrough but a compromise of the
conflict between the Party logic and the market forces, they were, as typically shown in the case of
WCCN, primarily and principally not propaganda-oriented, but new outlets serving the market.

In terms of the consolidation and security of reforms in China’s newly commercialised news
media sector, we have reasons to be optimistic. Like the country’s market-oriented socio-economic

reforms as a whole cannot be reversed by the party state, China’s media commercialisation has



gone so far that Chinese authorities have to accept it as inevitable. This is not only because the
party state cannot afford any fundamental policy rollback, but also because the CCP’s political
philosophy itself has been transformed into a pragmatic and performance-oriented new approach.
The Party state may have executive power to change certain socio-economic and media policies in
certain circumstances; but it can do little if any to rollback the historic trend of the society’s on-
going capitalist revolution in general and media commercialisation in particular. In the case of the
new commercialised press sector, the Party knows clearly that it just cannot afford to kill the goose
(the commercial sector) that laid the golden eggs for the country’s media industry. While those
“golden eggs” precisely largely result from the sector’s shying away from narrow official propaganda
and pursuit of reader-oriented popular journalism, the Party is therefore historically cornered to
where there is little choice but negotiating with the market forces. For this reason, it may be not
accurate to say that “Whatever relative editorial freedom they (new commercialised news media)
enjoy is permitted by the Party and the government, and it can be taken away at the will of the Party,
as the Shanghai-based World Economic Herald discovered in 1989 (Zhao, 1998: 159). These
comments seem to have not only overstated the Party state’s power, but also obscured China’s
different socio-economic and political contexts in the 1980s and 1990s. While as Zhao herself
observed that the rise of the World Economic Herald (shijie jingji daobao) in the 1980s “was a
direct result of its acting as an informal mouthpiece for the Zhao Ziyang faction within the Party”
(p. 7), the rise of new commercialised news outlets since the early 1990s is largely a result of post-
Tiananmen Chinese leadership’s decision to further transform the nation into a full-fledged market
economy. While the privileged “freedom” enjoyed by the World Economic Herald was easily taken
back by the Party by the end of 1988 when no one in the Party’s central leadership could protect it
any more, to take away the “freedom” enjoyed by new commercialised news media seems neither
necessary nor easy for the Party unless it wants to take a risk to substantially change its “reform and
opening” policy—that would be a political and economic suicide. More probably, Chinese authorities
will continue to balance their media policy by letting the “kite” (media) fly more freely in the sky
of the market while keeping the control line in their hands. Like the Party’s legitimacy now depends

largely on promoting socio-economic development through further reform and opening, the Party’s



media policy-makers will have little choice but to make more institutional reforms to accommodate
an increasingly expanding market system. As such their “visible hand” might be further impeded

by the “invisible hand” of the market.

Notes:

1 Since the mid-1990s, the CCP’s major provincial press organs (shengwei jiguanbao) have established a
large number of highly commercialised and urban reader-oriented daily newspapers. By the end of 1998,
within fewer than four years, about 20 such newspapers were launched (“Strengthen Research,” 1999).
Because of their very different theoretical approach and practice from China’s traditional Party newspapers
(either the morning papers of the Party and government or the Party-led municipal evening papers), they
are widely regarded as an “individual” press category and have been coined “city newspapers” (dushi
bao) by the Chinese press community. Though theoretically “city newspapers” belong to subsidiary
newspapers of relevant provincial Party press organs, they enjoy relatively high autonomy in topic selection
and content. Initiated by the publication of the Sichuan Daily's West China City News in 1995, by late
1998, within fewer than four years, about 20, or two-third of, provincial Party press organs had established
their own commercialised daily newspapers (“Strengthen Research,” 1999). Their impact on Chinese
press industry has been increasingly felt since the mid-1990s. For more about “city newspapers”, see
Huang (2001).

2 Personal interview with Ai Feng, former editor-in-chief of the Press Circles and senior political
correspondent of Sichuan Daily, currently editor of the Press Circles and senior advisor to the West China
City News, Chengdu, 17-18 November 1998.

3 Personal interview with Huang Xiaozhong, associate professor in journalism at Sichuan University,
Chengdu, November 3, 1998.

4 See Voices of Readers (restricted publication), edited and published by the General Editing Office of the
West China City News, No. 15, October 25, 1998. The headline refers to a malpractice prevalent among
employers in China. Because of high unemployment in the countryside, poor farmers were pouring into
cities to look for jobs. But they often became victims of unscrupulous business people. They were often
required to give a certain sum to their employers as “deposit”. If they failed to come up to their employers’
“high standards”, they would be sacked and get no pay. Even worse, they quite often lost their deposit as

well. And this often leaded to violence between employee and employer—as indicated in the story here.

5 According to a 1995 investigative report from the Transparency International, an independent, non-profit
coalition against corruption, China ranked as the world’s second most corrupt country, following Indonesia.
The Weekend Independent, Department of Journalism, the University of Queensland, Australia, 25 August
1995, p. 9.

6 According to Klapper’s (1960: 19) selective theory, “selective exposure” describes audiences’ tendencies
to choose certain channels from the wide range available to them or to select certain messages from the



selected channels. “Selective perception” indicates people’s tendencies to misperceive and/or twist
messages to fit their own preconceptions. They are active, not passive, audiences and they read their own
meanings. Similarly, “selective retention” refers to people’s tendencies to remember messages selectively,
particularly messages that agree with their preconceptions.

References:

Ai, F. (1996), “Successful experiment of critical reports in the West China City News.” Press Circles (4):
17-18, and 20.

Ai, F.and X.S. Lai (1998), “The secret of the success of the Chengdu Business News.” Press Circles (4):
5-7.

Chan, J.M. (1993), “Commercialisation without Independence: Trends and Tensions of Media Development
in China.” in China Review 1993. Eds. J.Y.S. Cheng and M. Brosseau. Hong Kong: Chinese University
Press of Hong Kong. 25.1-25.21.

Chu, L L. (1994), “Continuity and change in China’s media reform.” Journal of Communication 44(3): 4-
21.

[

Huang, C.J. (2001), “China’s state-run tabloids: The rise of ‘city newspapers’.” Gazette: The International
Journal for Communication Studies: 63(5): 435-450.

---(2002). From Communism to Commercialism: Media and Social Transformation in China. Unpublished
PhD thesis, University of Queensland Library, Brisbane, Australia.

Klapper, J.T. (1960), The Effects of Mass Communication. New York: Free Press.

Lee, C.C. (2000), “China’s journalism: The emancipatory potential of social theory.” Journalism Studies
(UK) 1(4): 559-575.

Strengthen research and communication for further development (1999). News Front (online), (2). <http:/
/www.peopledaily.com.cn/newsline/199902/990201011037.html> [Accessed 2 October 1999]

Xi, W.J. (1995), “New thinking of new evening newspapers.” Press Circles (5): 31-33.

Yu, X. (1994), “Professionalization without guarantees.” Gazette: The International Journal for Mass
Communication Studies (53): 23-41.

Zhao, Y.Z. (1998), Media, Market, and Democracy in China: Between the Party Line and the Bottom
Line. Urbana & Chicago: University of lllinois Press.



